Bekymring er et normalt fænomen hos børn, men nogle bekymrer sig uden grund og i en sådan grad, at det bliver til angst og dermed en betydelig pine og forstyrrelse i deres liv. I Nordsjællands Psykologhus er vi specialiseret i metakognitiv behandling til børn med angst. Vores erfarne psykologer i Helsingør tilbyder skræddersyet terapiforløb, hvor vi arbejder tæt sammen med børnene for at forstå deres individuelle udfordringer og udvikle en personlig behandlingsplan. Hvis du ønsker at vide mere om, hvad metakognitiv terapi går ud på, kan du læse videre her på hjemmesiden.
Kontakt os for en samtale
Ønsker du at bestille tid til en samtale om metakognitiv behandling til børn med angst ved Nordsjællands Psykologhus? Du kan bruge kontaktformularen nedenfor.
Metakognitiv terapi:
En innovativ tilgang til
angstbehandling
Metakognitiv behandling til børn med angst er en moderne og effektiv terapiform. Den adskiller sig fra mere traditionelle terapiformer ved at fokusere på børns tankeprocesser omkring deres angst, i stedet for blot at arbejde med tankernes indhold. Formålet er at børnene bliver i stand til at håndtere angsten ved at opdage og udfordre deres tanker om tanker.
Generelle principper bag metakognitiv terapi
Vores metakognitive tilgang til børn med
angst i Nordsjællands Psykologhus
For at introducere barnet til den metakognitive tankegang starter terapien med, at psykologen hjælper barnet til at
opdage, genkende og identificere de basale elementer, der vedligeholder angsten.
Triggere opdages
Det første skridt i terapien er typisk at identificere det, der sætter bekymringerne gang, også kaldet en trigger. Ofte ved barnet ikke, hvad dets triggere er, da de hurtigt overtages af bekymringstanker. Ved at gå på jagt efter og genkende sine triggere, bliver barnet opmærksom på, hvad der udløser bekymringer, og derfor hvornår barnet skal bruge andre teknikker end bekymring.
Bekymringer genkendes
Efter triggere er opdaget, bliver barnet introduceret til en definition af, hvad bekymringstanker er, så det bliver i stand til at genkende dem. En vigtig distinktion, der understreges, er forskellen på problemløsning og bekymringstanker. Barnet lærer at opfatte bekymringer som uhensigtsmæssige og som noget, der starter en kæde af andre bekymringer. Dette kan illustreres ved hjælp af billedsprog, f.eks. som et tog, der kører af sted med mange vogne på eller en snebold, der ruller ned ad en bakke og bliver større og større.
Uhensigtsmæssige tankeprocesser og adfærd identificeres
Gennem terapien lærer barnet at identificere den tænkning og adfærd, der vedligeholder angsten. Igen anvendes billedsprog, hvor f.eks. en glasklokke kan illustrere, at barnet forstærker bekymringerne ved at vende sit fokus indad mod sine tanker og kropslige fornemmelser. På samme vis identificeres f.eks. undgåelsesadfærd eller behovet for at ’checke in’ hos forældre som noget, der øger bekymringerne.
Når barnet har en grundlæggende forståelse for den uhensigtsmæssige tænkning og adfærd, der opretholder angsten, introducerer psykologen teknikker og øvelser til at kontrollere og ændre disse.
Dermed mindskes den følelse af hjælpeløshed, som børn med angst typisk føler, og erstattes af en følelse af kontrol.
Kontakt os for en samtale
Ønsker du at bestille tid til en samtale om metakognitiv behandling til børn med angst ved Nordsjællands Psykologhus? Du kan bruge kontaktformularen til højre.