Evidensbaseret psykologisk behandling og undersøgelse i Nordsjælland udført af autoriserede psykologer

Metakognitiv behandling til børn med angst

Bekymring er et normalt fænomen hos børn, men nogle bekymrer sig uden grund og i en sådan grad, at det bliver til angst og dermed en betydelig pine og forstyrrelse i deres liv. I Nordsjællands Psykologhus er vi specialiseret i metakognitiv behandling til børn med angst. Vores erfarne psykologer i Helsingør tilbyder skræddersyet terapiforløb, hvor vi arbejder tæt sammen med børnene for at forstå deres individuelle udfordringer og udvikle en personlig behandlingsplan. Hvis du ønsker at vide mere om, hvad metakognitiv terapi går ud på, kan du læse videre her på hjemmesiden.

Kontakt os for en samtale

Ønsker du at bestille tid til en samtale om metakognitiv behandling til børn med angst ved Nordsjællands Psykologhus? Du kan bruge kontaktformularen nedenfor.

    Metakognitiv terapi:
    En innovativ tilgang til
    angstbehandling

    Metakognitiv behandling til børn med angst er en moderne og effektiv terapiform. Den adskiller sig fra mere traditionelle terapiformer ved at fokusere på børns tankeprocesser omkring deres angst, i stedet for blot at arbejde med tankernes indhold. Formålet er at børnene bliver i stand til at håndtere angsten ved at opdage og udfordre deres tanker om tanker.

    Generelle principper bag metakognitiv terapi

    • Terapiformen bygger på princippet om, at det er normalt at tænke negative tanker, og dermed er det ikke tankernes indhold, der skaber psykisk lidelse. Derimod skyldes det uhensigtsmæssige antagelser på det metakognitive niveau, som aktiverer uhensigtsmæssige mønstre for tænkning og ageren. Disse mønstre involverer både ens opmærksomhed (f.eks. trusselsovervågning og selvfokuseret opmærksomhed), ens kognitioner (f.eks. vedvarende bekymring og overanalysering) og ens adfærd (f.eks. søge bekræftelse af andre eller undgåelsesadfærd). Overordnet handler terapien om at eliminere disse faktorer, der leder til vedvarende uhensigtsmæssig tænkning og fejlagtige copingstrategier.

    • Vi opdeler normalt ikke vores tanker fra, hvad vi forstår som vores selv og den ydre verden, men sammensmelter dem til én virkelighed. Derfor formår vi ofte ikke at anskue vores tanker som indre repræsentationer, der er adskilt fra den ydre verden og selvet. Gennem den metakognitive indstilling lærer man at separere disse ting. Tanker forstås som en type af repræsentationer, der kan være mere eller mindre præcise. På den måde kan man træde tilbage fra sine tanker og anskue dem som en del af et større landskab af indtryk, hvilket giver de negative tanker mindre indflydelse over ens selvforståelse og opfattelse af den ydre verden.

    • Grundlæggende for metakognitiv terapi er forståelsen af metakognitioner. Metakognitioner er de kognitive evner, vi bruger til at kontrollere, evaluere og tillægge tanker en betydning. De påvirker, hvad vi retter opmærksomheden imod og hvad, der træder frem for vores bevidsthed. De former vores vurderinger og influerer hvilke strategier, vi anvender til at regulere vores følelser.

    • Metakognitiv viden er de antagelser, vi har om vores egen tænkning. Man kan f.eks. have antagelser om, at ”hvis jeg fokuserer på faresignaler, undgår jeg fare”, eller ”jeg har ingen kontrol over mine tanker”. Ens metakognitive antagelser har en central indflydelse på, hvordan man responderer på negative tanker og følelser. De kan være drivkraften bag problematiske tankemønstre, der fører til psykisk lidelse. Det findes både positive og negative metakognitive antagelser:

      Negative metakognitive antagelser centrerer sig omkring, at tanker er ukontrollerbare og farlige. Angste børn har typisk en antagelse om, at bekymringer ikke kan stoppes, og at bekymringer dermed styrer barnet og ikke omvendt.

      Positive metakognitive antagelser er antagelser om, at det er gavnligt at tænke på en bestemt måde. Det kan typisk være, at man tror bekymringer forbereder én på mulige problemer i fremtiden. Trods navnet kan positive metakognitive antagelser vedligeholde angsten lige såvel som negative antagelser.

    • Disse strategier er måder at respondere på i forsøget på at kontrollere eller ændre ens tænkning. Når man har en psykisk lidelse, opleves det ofte som om, ens tænkning er ude af kontrol, hvorfor responsen typisk bliver at forsøge at kontrollere tænkningen. Det kan f.eks. være forsøg på at undertrykke tanker, analysere tidligere erfaringer eller fokusere på negative stimuli. Problemet med de fleste strategier er, at de vedligeholder en følelse af trussel og fare.

    Vores metakognitive tilgang til børn med
    angst i Nordsjællands Psykologhus

    For at introducere barnet til den metakognitive tankegang starter terapien med, at psykologen hjælper barnet til at
    opdage, genkende og identificere de basale elementer, der vedligeholder angsten.

    Triggere opdages

    Det første skridt i terapien er typisk at identificere det, der sætter bekymringerne gang, også kaldet en trigger. Ofte ved barnet ikke, hvad dets triggere er, da de hurtigt overtages af bekymringstanker. Ved at gå på jagt efter og genkende sine triggere, bliver barnet opmærksom på, hvad der udløser bekymringer, og derfor hvornår barnet skal bruge andre teknikker end bekymring.

    Bekymringer genkendes

    Efter triggere er opdaget, bliver barnet introduceret til en definition af, hvad bekymringstanker er, så det bliver i stand til at genkende dem. En vigtig distinktion, der understreges, er forskellen på problemløsning og bekymringstanker. Barnet lærer at opfatte bekymringer som uhensigtsmæssige og som noget, der starter en kæde af andre bekymringer. Dette kan illustreres ved hjælp af billedsprog, f.eks. som et tog, der kører af sted med mange vogne på eller en snebold, der ruller ned ad en bakke og bliver større og større.

    Uhensigtsmæssige tankeprocesser og adfærd identificeres

    Gennem terapien lærer barnet at identificere den tænkning og adfærd, der vedligeholder angsten. Igen anvendes billedsprog, hvor f.eks. en glasklokke kan illustrere, at barnet forstærker bekymringerne ved at vende sit fokus indad mod sine tanker og kropslige fornemmelser. På samme vis identificeres f.eks. undgåelsesadfærd eller behovet for at ’checke in’ hos forældre som noget, der øger bekymringerne.

    Når barnet har en grundlæggende forståelse for den uhensigtsmæssige tænkning og adfærd, der opretholder angsten, introducerer psykologen teknikker og øvelser til at kontrollere og ændre disse.

    Dermed mindskes den følelse af hjælpeløshed, som børn med angst typisk føler, og erstattes af en følelse af kontrol.

    • Metakognitiv terapi lærer barnet ved hjælp af viljestyret kontrol, at det er i stand til at flytte sin opmærksomhed fra en ting til en anden. Dette gør op med barnets rigide tankegang om, at det ikke kan styre, hvordan det reagerer på tanker. Barnet lærer derimod, at det godt kan kontrollere, hvor opmærksomheden rettes hen, og hvad det bruger energi på.

    • Gennem behandlinger lærer barnet at lade sine ’glasklokke-tanker’ være og give plads til en bredere opmærksomhed på flere stimuli ved hjælp af små øvelser. En øvelse kan være, at et barn skal køre i tog og bekymrer sig over, om toget kører galt. Her kan psykologen bede barnet om at rette sin opmærksomhed udad mod andre passagerer og f.eks. tælle hvor mange sko, barnet kan se. Øvelsen handler ikke om at undertrykke bekymringer, men blot at give plads til at dele opmærksomheden med flere typer af stimuli.

    • I terapien lærer barnet detached mindfulness, som er en hensigtsmæssig måde at forholde sig til og opleve sine tanker på. Detached mindfulness indebærer at barnet, gennem metaforer og øvelser, lærer at anerkende tilstedeværelsen af sine triggere uden at analysere eller reagere på dem. En metafor, der kan illustrere detached mindfulness for barnet er myggestikmetaforen; triggere er ligesom et myggestik. Det klør kun mere, hvis man kradser i det, men hvis man lader det være, så vil det med tiden klø mindre.

    • Med hjælp fra psykologen lærer barnet at sætte spørgsmålstegn ved, om det er sandt at antage, f.eks. at bekymringer er ukontrollerbare, farlige, eller hjælper barnet med at løse problemer. Der introduceres i stedet en anden måde at forstå tanker på, hvormed bekymringer er normale, kan kontrolleres og erstattes af andre indtryk.

    Kontakt os for en samtale

    Ønsker du at bestille tid til en samtale om metakognitiv behandling til børn med angst ved Nordsjællands Psykologhus? Du kan bruge kontaktformularen til højre.