Evidensbaseret psykologisk behandling og undersøgelse i Nordsjælland udført af autoriserede psykologer

Skolevægring

Skolevægring

Skolevægring er, når et barn i skolealderen udviser modvilje mod at komme i skole over længere tid. Fraværet i danske skoler er generelt stigende og årsagerne hertil er mange. Ufrivilligt skolefravær udvikles ofte gradvist og resulterer typisk i en høj grad af mistrivsel og følelse af isolation hos barnet. Undersøgelser viser, at en kognitiv adfærdsterapeutisk tilgang til behandlingen af skolevægring er effektiv til at øge barnets trivsel og få barnet tilbage i skole. Det er vi specialiseret i hos Nordsjællands Psykologhus, hvor vi behandler skolevægring gennem et fleksibelt kognitivt adfærdsterapeutisk terapiforløb, som tilpasses det enkelte barn og families problematikker.

Kontakt os for en samtale

Ønsker du at bestille tid til en samtale om skolevægring ved Nordsjællands Psykologhus? Du kan bruge kontaktformularen herunder.

    Hvad er skolevægring?

    Det er vigtigt at skelne mellem skolevægring og pjæk, da disse adskiller sig på adskillige punkter. Skolevægring involverer hyppigt og vedvarende fravær, hvor barnet i høj grad er følelsesmæssigt påvirket af situationen, mens pjæk indebærer sporadisk fravær, hvor barnet føler en mindre grad af ubehag.

    Skolevægring begynder typisk med almindelige sygdomssymptomer som kvalme og ondt i maven eller hovedet samt små indikationer på mistrivsel, såsom besvær med at komme op om morgenen. Dette fører ofte gradvist til hyppigere og længerevarende skolefravær. En ond cirkel kan udvikle sig, hvor barnet og familien opgiver kampen for at komme i skole, og barnet bliver hjemme i en længere periode.

    Et barn med ufrivilligt skolefravær ændrer typisk sine daglige rutiner og søvnrytme, isolerer sig hjemme og har minimal kontakt med jævnaldrende, hvilken kan føre til ensomhed og yderligere mistrivsel.

    Længerevarende skolefravær påvirker ikke kun det enkelte barn, men også systemet omkring barnet; forældre, søskende, klassekammerater og lærere.

    Skolevægring kan påvirke barnets fremtidige trivsel og lede til langvarige konsekvenser såsom lavere karakterer og mindre sandsynlighed for at fuldføre en ungdomsuddannelse.

    Forekomst

    Da skolevægring er et komplekst fænomen, der kan afgrænses på forskellige måder, er forekomsten af problematikken vanskelig at præcisere. Dog peger flere tal på, at ufrivilligt skolefravær er et stigende fænomen.

    En undersøgelse af Epinion for Dansk Lærerforening viser at 27% forældre har oplevet episoder, hvor deres børn har haft skolevægring.

    Kigger man på den generelle skolefraværsprocent er denne også stigende. I skoleåret 2020/2021 havde hvert niende barn over 10% fravær, mens det for skoleåret 2021/2022 var hvert fjerde barn.

    Årsager

    Årsagerne til skolevægring er forskelligartede, og problemet udvikler sig typisk gradvist, hvilket gør det til en kompleks udfordring at forstå – både for alle omkring barnet og for barnet selv. Skolevægring er et forsøg fra barnets side på at beskytte sig selv i en skolesituation, som barnet finder yderst udfordrende. Derfor kan der sjældent identificeres én primær årsag, men snarere en kombination af negative oplevelser og følelser omkring skolegangen.

    En rapport fra Børns Vilkår og Egmontfonden fra 2020 peger på seks temaer, der typisk optræder i forbindelse med skolevægring:

    Lav selvtillid, usikkerhed og bekymringer om præstationer, social status og kropsligt udseende
    Manglende støtte og forståelse i hjemmet samt forældre, der er i konflikt, presser barnet for hårdt eller udøver omsorgssvigt
    Dårlig trivsel i klassen, herunder mobning eller uro i klasseværelset
    En følelse af ensomhed og mangel på nære venskaber i klassen
    Negative oplevelser med lærere, herunder brud i lærer-elev-relationen eller skift af lærere
    Problemer med de fysiske forhold i klassen, såsom klasserummets indretning, støjniveau eller længden på skoledagen

    Udover ovenstående temaer lider mange skole-vægrende børn af forskellige former for angst, herunder social angst, separationsangst, præstations-angst samt socialkognitive vanskeligheder eller stress. Der kan desuden optræde bagvedliggende familiemæssige problematikker som skilsmisse eller dødsfald i familien.

    Skolevægring skal således forstås som en reaktion på flere forskellige problematikker, der forekommer i forskellige arenaer af barnets liv. Årsagerne kan findes både i forhold vedrørende barnet selv, familien, klassen, skolen og det omgivende samfund.

    Udvikling af længere-varende skolefravær

    Selvom ufrivilligt skolefravær kan være forårsaget af en traumatisk hændelse og dermed opstå akut, udvikles længerevarende skolefravær oftest gradvist over en længere periode.

    I begyndelsen vil barnet typisk udtrykke modvillighed mod at skulle i skole enten gennem sine udtalelser eller adfærd. Modstanden mod at komme i skole vokser sig gradvist større, hvilket kan vise sig ved, at barnet prøver at trække tiden ud derhjemme og derfor kommer for sent i skole. Senere begynder barnet af få periodisk fravær i bestemte perioder af skoleåret, fx omkring ferier, og til slut er barnet fraværende i en længerevarende periode.

    Barnet udtrykker ønske om at blive hjemme

    Besvær med at få barnet af sted i skole

    Barnet forsøger at undgå at komme i skole

    Periodisk fravær i enkelte timer

    Fravær fra undervisning kombineret med skolegang

    Helt fraværende fra skole i bestemte perioder

    Helt fraværende fra skole i længere perioder

    Kontakt os for en samtale

    Ønsker du at bestille tid til en samtale om skolevægring ved Nordsjællands Psykologhus? Du kan bruge kontaktformularen til højre.

      Et skolevægrende barns hverdag

      Børn med længerevarende skolefravær udvikler ofte en anden døgnrytme end skolegående børn. De falder sent i søvn, ofte grundet bekymringstanker, og vågner dermed sent. Det medfører, at det skolevægrende barn har en anden hverdagsrutine end resten af familien, hvilket kan understøtte barnets følelse af isolation.

      Mens nogle skolevægrende børn fortsat går til fritidsaktiviteter, har andre stort set ingen kontakt til verdenen uden for hjemmet. Disse børn beskriver følelser af træthed og kedsomhed.

      Derudover er skolevægrende børn som oftest klar over den fysiske og psykiske belastning, deres længerevarende skolefravær har på familien. Børnene kan derfor yderligere bekymre sig om de andre familiemedlemmers situation.

      Generelt føler skolevægrende børn sig ensomme, og nogle savner venskaberne i skolen, mens andre bevist tager afstand fra sine klassekammerater. Typisk savner de også kontakt med deres lærere og udtrykker ofte et ønske om, at lærere har større fokus på, hvordan de kan understøtte bedre trivsel i klassen.

      Behandling af skolevægring

      gennem en kognitiv adfærdsterapeutisk tilgang

      Fra en kognitiv adfærdsterapeutisk tilgang understreges vigtigheden
      i at påbegynde en indsats så hurtigt som muligt for at få et skole-vægrende barn tilbage i skole. Det skyldes ønsket om at barnets undgåelsesadfærd ikke skal forstærke angsten yderligere, og at barnets akademiske og sociale evner ikke bliver forringet.

      Hver enkelt situation er unik, og det er afgørende at tage hensyn til barnets individuelle behov, udfordringer og omstændigheder i forhold til skolevægringen.

      Nedenstående behandlingsforløb bliver, af vores erfarne psykologer i Helsingør, fleksibelt tilpasset barnets udviklingsmæssige niveau og familiens specifikke problematikker. Desuden kan barnets lærere yderligere inddrages i processen.

      Terapiforløbet er opbygget således, at barnet og forældrene både har samtaler med psykologen sammen og hver for sig. På den måde styrkes barnets følelsesmæssige uafhængighed fra forældrene i de tilfælde, hvor det er en del af problematikken.

      En fælles forståelse af problemerne og behandlingsmålene oparbejdes gennem første samtale med både barnet og forældrene

      Barnet psykoedukeres om problematikken, problemet normaliseres, og det fremtidige forløb gennemgås

      Forældrene psykoedukeres om barnets problematik, og barnets adfærd normaliseres. Problematikken sammenkædes med kommende interventionsmetoder

      Hvis der er tale om et barn i puberteten italesættes betydningen af udviklings-mæssige faktorer for barnets trivsel

      Forældrene hjælpes til at udforske indvirkningen af deres barns udvikling på barnets problemer og deres indbyrdes familierelation

      Der opstilles mål for behandlingen både i relation til at komme tilbage i skole og andre generelle mål, barnet måtte have

      For forældrene opstilles der yderligere behandlings-relaterede mål ift. forældrenes støtte af barnets proces

      Barnets problem-løsningsstrategier og beslutningstagning styrkes, udvides og forbedres

      Potentielle vedligeholdende faktorer i hjemmet, skolen eller vedrørende barnets fysiske helbred undersøges sammen med forældrene

      Barnet lærer teknikker til at håndtere stress og slappe af fysisk og mentalt

      Forældrene styrkes i deres evne til effektivt at give instrukser til barnet ift. at støtte barnet i at komme i skole

      Barnet lærer at ændre uhensigtsmæssige tanker og opdage samt anvende mere hjælpsomme tanker for at ændre følelser og adfærd

      Forældrene hjælpes til at håndtere udfaldet af barnets adfærd ved at øge ønsket og reducere uønsket adfærd, som hindrer skolegang

      Der arbejdes med potentielle sociale vanskeligheder og strategier til at navigere i det sociale fællesskab i skolen

      Der introduceres en opmærksomhed på at tage kampen op i stedet for at undgå svære situationer, samt opbyggelse af barnets selvtillid

      Der arbejdes med potentielle depressive symptomer gennem planlægning af aktiviteter og ændring af negativ tænkning

      Forældrene styrkes i at håndtere egne potentielle ængstelige følelser og fremvise ikke-ængstelig adfærd over for deres barn

      Problemløsningsstrategier og effektiv kommunikation i familien italesættes, undersøges og styrkes

      Tilbagevenden til skole planlægges i samarbejde med barnet. Mulige forhindringer undersøges og problem-løsningsstrategier identificeres

      Forældrene styrkes i at facilitere barnets skolegang gennem en støttende og vejvisende rolle

      Barnets nye evner, ændringer i tanker og adfærd samt opnåede mål gennemgås

      Mulige hindringer ift. at opretholde målene undersøges, og forældrene hjælpes til at identificere, hvordan tilbagefald undgås