Kontakt os for en samtale
Ønsker du at bestille tid til en samtale om ADHD hos enten dig selv eller dit barn? Du kan bruge kontaktformularen herunder.
Priser
1100 kr.
Normal samtale
konsultation af 50 min.
Hvad er ADHD?
ADHD står for Attention Deficit Hyperactivity Disorder og er en udviklings- og opmærksomhedsforstyrrelse. Lidelsen er kendetegnet ved, at man fra barndommen let bliver afledt, og at ens adfærd er præget af hyperaktivitet og impulsivitet. Personer med denne diagnose kan have tendens til at leve i nuet og har derfor problemer med tidsstyring og at overskue fremtidige planer. Dette skyldes ikke manglende viden eller lav intelligens, men derimod vanskeligheder ved at anvende og tilgå brugbar viden i afgørende situationer. I Nordsjællands Psykologhus tilbyder vi evidensbaseret kognitiv adfærdsterapi til behandling af ADHD. Hvis du er interesseret i at vide mere, kan du læse videre om forekomst, årsager og symptomer på ADHD her på hjemmesiden.
Hvad er ADD?
En undertype af ADHD kaldes ADD eller Attention Deficit Disorder, som også er en opmærksomhedsforstyrrelse. Dog adskiller ADD sig ved ikke at indebære hyperaktivitet som et symptom. Personer med denne lidelse oplever ligeledes opmærksomhedsforstyrrelser, samt problemer med impulsivitet og koncentrationsbesvær. Derudover har mange med ADD en opfattelse af sig selv som doven eller indadvendt, hvilket kan have stor indflydelse på deres selvbillede. Generelt opdages ADD typisk senere i livet, og der diagnosticeres flere kvinder end mænd med denne lidelse.

Forekomst
Studier viser, at prævalensen for børn og unge med ADHD er 5-7% på tværs af kontinenter. Diagnosen følger typisk med ind i voksenlivet, da 40-70% af børn diagnosticeret med ADHD fortsat har symptomer i ung voksenalder. Desuden har 20-30% af børn med ADHD mindst ét familiemedlem, der også har diagnosen.
Årsager
Genetiske forhold spiller en væsentlig rolle for udviklingen af en opmærksomhedsforstyrrelse, omend miljømæssige opvækstforhold også har betydning. Adskillige kandidatgener, der regulerer neurotransmissionen af dopamin og noradrenalin, er identificeret hos personer med ADHD. Dopamin er vigtig i forhold til arbejdshukommelsen, læring og motivation, mens noradrenalin er involveret i vedligeholdelsen af opmærksomhed, hvorfor en lavere funktionsdygtighed af disse neurotransmittersystemer menes at resultere i det symptombillede, der viser sig hos personer med ADHD. Også præ- og perinatale forhold kan have en indflydelse på udviklingen af lidelsen. Disse er eksempelvis alkoholforbrug og rygning under graviditeten eller lav fødselsvægt. Yderligere er der også beviser for at ekstrem modgang i barndommen kan føre til en opmærksomhedsforstyrrelse. Dette kan skyldes, at manglende tryg tilknytning påvirker ens evne til at regulere følelser, opmærksomhed og impulsivitet. Et bredere samspil mellem gener og miljø er altså involveret i årsagerne bag ADHD.
Diagnosekriterier
I Danmark anvendes diagnosesystemet International Classification of Diseases (ICD), mens Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM) er et amerikansk diagnoseklassifikationsystem. DSM er dog relevant at kende til i Danmark, da officielle kliniske retningslinjer er baseret på forskning ud fra DSM-kriterierne, hvilket man forholder sig til i klinisk praksis. Der findes imidlertid forskelle på ICD- og DSM-kriterierne for ADHD. I ICD-10 kræves det, at man har haft symptomer på ADHD før syvårsalderen, mens det i DSM-5 først er påkrævet ved 12-årsalderen. Desuden skal man i ICD-10 have symptomer på både opmærksomhedsforstyrrelse, hyperaktivitet og impulsivitet, hvor man i DSM-5 i stedet har defineret tre typer af ADHD. Disse indebærer én type særligt med opmærksomhedsforstyrrelse, én type særligt med hyperaktivitet og én type, der er både-og.
Ønsker du at bestille tid til en samtale om ADHD hos dig selv eller dit barn?
Symptomer
Overordnet oplever personer med ADHD at have problemer med eksekutive funktioner. Derfor besværliggøres de handlinger, der kræver autonom kontrol; herunder hæmning, selvindsigt, arbejdshukommelse, emotionsregulering, planlægning og problemløsning. Disse vanskeligheder kommer typisk til udtryk i nedenstående tre symptomområder:
Behandling af opmærksomhedsforstyrrelse med kognitiv adfærdsterapi
Studier viser, at behandling med kognitiv adfærdsterapi bidrager signifikant til at reducere ADHD-symptomer i forhold til ikke at modtage behandling. Det overordnede mål med kognitiv adfærdsterapi til behandling af ADHD er at træne klienter i at anvende kompenserende strategier i hverdagen. I terapien arbejdes der derfor med at få integreret specifikke færdigheder, der er gavnlige for klienten, så symptomerne ikke påvirker hverdagen negativt.
Studier viser, at behandling med kognitiv adfærdsterapi bidrager signifikant til at reducere ADHD-symptomer i forhold til ikke at modtage behandling. Det overordnede mål med kognitiv adfærdsterapi til behandling af ADHD er at træne klienter i at anvende kompenserende strategier i hverdagen. I terapien arbejdes der derfor med at få integreret specifikke færdigheder, der er gavnlige for klienten, så symptomerne ikke påvirker hverdagen negativt.
Problemer med strukturering
En vigtig færdighed, personer med ADHD kan lære at opnå gennem behandling, er at strukturere deres tid og deres fysiske omgivelser. I terapien vil klienten, med støtte fra psykologen, lære at prioritere mellem hverdagens opgaver, undersøge forventede vanskeligheder og barrierer for færdiggørelsen af en specifik opgave samt planlægge hensigtsmæssige måder at overkomme disse på. Yderligere kan der arbejdes med at reducere tilbøjeligheden til at blive distraheret, ved at identificere særligt forstyrrende situationer og forstå motivationen bag distraherbarheden. Her kan mønstre af indre distraktion i form af negative tanker muligvis ligge til grund. Ved hjælp af kognitiv omstrukturering kan disse tankemønstre og antagelser opdages, og herefter kan der gradvist udvikles en mere realistisk og hjælpsom måde at tænke på.
Hjælp til planlægning
En anden grundlæggende færdighed, der kan trænes gennem kognitiv adfærdsterapi, er at planlægge sin fremtid, hvilket blandt andet involverer at forudse risikofyldte situationer, hvor man kan føle sig særligt sårbar. Ved at identificere disse situationer kan klienten, sammen med psykologen, på forhånd overveje hvilke overkommende strategier, der vil være fordelagtige at anvende i situationen. Når man på den måde øver sig i at gennemtænke konsekvenserne af ens adfærd, kan man lære at håndtere eller undgå fremtidige svære situationer.
Målsætning, dagsorden og hjemmearbejde
I terapien vil der være fokus på at sætte tydelige, specifikke mål, og vejen til at opnå disse mål brydes ned i overskuelige trin i samarbejdet mellem klient og psykolog. I hver session sættes en klar dagsorden, for at undgå at pludseligt opståede kriser forstyrrer det overordnede mål. For at integrere de nye strategier i hverdagen aftales der løbende konkrete opgaver og specifikke måder at anvende færdighederne i klientens liv.
Hos Nordsjællands Psykologhus har vi dygtiggjort os med ovenstående behandlingsforløb af ADHD, og ved interesse er man velkommen til at kontakte klinikken.
Læs om misofoni symptomer.
Hvordan håndterer man sin ADHD i hverdagen?
Kontakt os for en samtale
Ønsker du at bestille tid til en samtale om ADHD hos dig selv eller dit barn? Du kan bruge kontaktformularen til højre.