Evidensbaseret psykologisk behandling og undersøgelse i Nordsjælland udført af autoriserede psykologer

Angst

Nordsjællands psykologhus har indgående erfaring med kognitiv-adfærdsterapeutisk behandling af angst.

Kontakt os for en samtale

Ønsker du at bestille tid til en samtale om angst ved Nordsjællands Psykologhus? Du kan bruge kontaktformularen herunder.

    Priser

    1100 kr.

    Normal samtale

    konsultation af 50 min.

    Hvad er angst?

    Angst kan defineres som en følelse af smerte eller uro udløst af en oplevelse af fare eller ved udsigten til, at noget dårligt vil ske. Der kan skelnes mellem frygt og angst. Frygt beskrives normalt som det mest basale af de to fænomener og som tættere knyttet til biologien. Angst beskrives ofte som en oplevelseskategori, der mere specifikt knytter sig til menneskers måde at fortolke og reagere på frygt.

    Som samlebetegnelse anslås angst at være den hyppigst forekommende psykiske lidelse med en livstidsforekomst på ca. 25-30% i Danmark. Mellem 1/4 og 1/3 af befolkningen vil således på et tidspunkt i deres liv opfylde kriterierne for en af angstlidelserne. Lidelsen ses også hyppigt blandt børn, og det anslås, at godt 10% af børn i alderen 6-18 år opfylder kriterierne for en angstlidelse.  Der vil således sidde 2-3 børn med angst i en gennemsnitlig dansk skoleklasse.

    Symptomer på angst

    Kropslige symptomer

    Forhøjet alarmberedskab, hjertebanken, sveden, rysten

    Kognitive symptomer

    Trusselsfokuseret, overvurdering af risici og fare, undervurdering af egne mestringsevner, bekymringstendens

    Følelser

    Uro, ubehag, ængstelse, panik

    Adfærd

    Undgåelse, sikkerhedsadfærd, forsøg på at nedbringe ubehag

    Angst

    Angst er en evolutionært begrundet egenskab, som vi deler med en række andre dyr. Der kan skelnes mellem angst forstået som et træk, vi har fælles med andre dyr, angst som eksistentielt grundvilkår, som den tematiseres og beskrives i visse dele af filosofien og angst som psykisk lidelse, således som den beskrives indenfor psykiatri, klinisk psykologi og i psykoterapi. Indenfor klinisk psykologi og psykoterapi er angst en samlebetegnelse for en række lidelser, der alle er kendetegnet ved forandringer i tænkningen, følelserne, kroppen og adfærden, men hvor genstanden for det, man er bange for eller bekymrer sig om (dét man er angst for), kan variere.

    • Når man oplever angst vil tænkningen være præget af nogle karakteristiske kognitive forandringer. Risici og fare overvurderes ofte, mens den oplevede mestringsevne undervurderes. Tankerne vil typisk centrere sig om fare og skrækscenarier og bekymringer kan præge tænkningen. Bekymringstendenser kan vise sig både før og efter en konkret frygtet situation. De kan også være et gennemgående træk således som det fx ses i generaliseret angst

    • Følelsesmæssigt indebærer angst også forandringer, hvor de dominerende følelser typisk er frygt, uro, fortvivlelse og ubehag og et stærkt oplevet behov for at reducere intensiteten af disse følelser. De stærke negative følelser, som er forbundet til angst har betydning for måden, hjernen bearbejder information på. Der kan ved nogle angstlidelser opstå såkaldte ”følelsesmæssige ræsonnementer”, hvor de negative følelser opleves som bevis på, at noget frygtet vil ske. Dette er blandt andet meget udtalt ved OCD, om du kan læse om her

    • Kropsligt kan angst manifestere sig som hjertebanken, svimmelhed, åndenød og rysten. Angst er forbundet til forandringer i kroppens udskillelse af hormoner og visse neurotransmittere, som er de signalstoffer, hjerneceller kommunikerer ved hjælp af. Forandringer i tænkning og følelsesliv kan føre til forandringer i måden kropslige fornemmelser opleves på. Dette ses fx ved sygdomsangst og paniklidelse, der begge indebærer katastrofetanker angående kropslige funktioner.

    • Adfærden vil ved angst typisk være præget af to typer handlinger, som kan genfindes på tværs af langt de fleste angstlidelser. Undgåelsesadfærd er en adfærd, der er kendetegnet ved forsøg på at minimere kontakten til eller konfrontationen med særlige situationer, steder, personer, objekter eller tanker. Undgåelsesadfærden har til hensigt at nedbringe den fare, som personen oplever at befinde sig i. Sikkerhedsadfærd har samme formål som undgåelsesadfærd nemlig at genskabe en oplevelse af sikkerhed. Sikkerhedsadfærd er kendetegnet ved, at man i den frygtede situation gør noget bestemt, som reducerer den oplevelse af angst, som den pågældende situation ellers ville afstedkomme.

    • De forskellige psykologiske og fysiologiske tilstandsændringer, som knytter sig til angsten, indebærer en forandring af måden information bearbejdes på. Særligt ses forandringer i måden, vores opmærksomhed prioriterer og selekterer i tilgængelig information i en given situation. Lider man fx af helbredsangst, vil bekymringen for sygdom ofte føre til et forøget fokus på kropslige symptomer. Dette kan føre til, at flere tegn fra – og fornemmelser i – kroppen opfanges. Disse vil ofte blive tolket negativt i lyset af de bestemte negative tanker, som angsten aktiverer.

    Kontakt os for en samtale

    Ønsker du at bestille tid til en samtale om angst ved Nordsjællands Psykologhus? Du kan bruge kontaktformularen til højre.

      Behandling af angst

      I Sundhedsstyrelsens nationale kliniske retningslinjer for behandling af angst hos børn og unge ses behandling med kognitiv adfærdsterapi at være den bedst dokumenterede behandling. På denne baggrund anbefales det, at kognitiv adfærdsterapi, inklusive eksponering, bør være førstevalget som behandlingsform. Hos voksne med angst anbefales det at benytte kognitiv adfærdsterapi som førstevalg fremfor psykofarmaka. Du kan læse Sundhedsstyrelsens nationale kliniske retningslinjer for behandling af angst på voksenområdet her.

      Antidepressiv medicin og anden psykofarmaka ses at have en angstdæmpende effekt, men denne er begrænset til den periode, hvori medicinen tages og vil som regel også være ledsaget af bivirkninger. Endelig kan det også være kontraindiceret at benytte psykofarmaka til behandling af angstlidelser. Medicinen kan hæmme effekten af eksponering og desuden få karakter af sikkerhedsadfærd, ligesom fx brugen af betablokkere for at dulme nervøsitet og angst forud for en eksamen kan det.

      Kognitiv adfærdsterapi for angst

      Kognitiv adfærdsterapi er en særdeles effektiv behandlingsmetode overfor angst. Behandlingen er gennemprøvet og er i forskningen gentagne gange fundet virkningsfuld overfor en bred vifte af angstproblematikker. Behandlingen har to hovedelementer: Kognitiv omstrukturering og Eksponering.

      Kognitiv omstrukturering ved angst

      Kognitiv omstrukturering er en samlebetegnelse for en række teknikker, som er møntet på at nedskalere nogle af de katastrofetanker, der er centrale for angst Når du søger behandling for angst hos Nordsjællands Psykologhus, vil du stifte bekendtskab med en række teknikker, der har til formål at nedbringe din vurdering af risici og fare.

      Læs mere

      Eksponering ved angst

      Eksponering er en adfærdsterapeutisk teknik, som er central i behandlingen af angst. Eksponering er sandsynligvis den vigtigste og desuden mest efterprøvede virkningskomponent i angstbehandling. I Eksponering adresser den indlærte frygtreaktion ved i gradvist at udsætte personen for større og mere intense doser af det, de frygter.

      Læs mere

      Angst som almenmenneskeligt fænomen

      Evnen til at opleve angst er genetisk nedarvet og synes at være et fællestræk for de fleste pattedyr. Evnen til at opleve og reagere med angst kobles sammen med tilstedeværelsen af bestemte områder i hjernen, der på et tidspunkt i arternes udviklingshistorie er opstået. Gennem selektionspres er evnen til at opleve angst blevet et træk, som nyere udviklede arter deler med ældre arter.

      • Evnen til at kunne opleve angst er formentlig forbundet med overlevelse. Når vi præsenteres for en stimulus, der indebærer frygt, sker ændringer i aktiviteten i bestemte af hjernens områder. Ændringerne indebærer, at nogle af hjernens
        langsommere og mere præcise måder at bearbejde information på hæmmes. Til gengæld forøges aktiviteten af de områder af hjernen, der er tættere knyttet til aktivering af det sympatetiske nervesystem (Amygdala og Hypothamalus). Dette medfører udskillelse af adrenalin, som med sig fører fysiologiske ændringer, der gør organismen klar til kamp eller flugt. Hjertet slår hurtigere for at forsyne muskler og vitale organer med tilstrækkelig ilt. Puls og blodtryk stiger, åndedrættet bliver heftigere, lungernes iltkapacitet forøges, hvilket forsyner hjernen med ekstra ilt, hvorved vores opmærksomhed skærpes. Samtidig udløser adrenalinet udskillelse af glukose og fedt til blodet, der forsyner kroppen med ekstra brændstof. På denne måde er evnen til at kunne opleve frygt og angst sandsynligvis forbundet med en større overlevelseschance. Måske lykkes organismer med anlæg for disse reaktioner oftere med at overlevere deres gener til den næste generation.

      • Angst opstår ved, at en stimulus (enten indefra eller udefra) aktiverer nedarvede reaktionssystemer. Viden og erfaringer spiller ind på tendensen til at reagere med frygt ved bestemte stimuli.

      • Et centralt begreb, der knyttes til udviklingen af angst er begrebet betingning. Betingning beskriver en indlæringsproces, hvor bestemte situationer, genstande, steder eller sanseindtryk, hvis de optræder sammen med fx en angstreaktion over tid kan blive signaler, der trigger en angstreaktion, selvom de i sig selv er neutrale. Hvis et barn fx på et tidspunkt har været på feriekoloni og har oplevet at være ked af det og har savnet sine forældre, kan dét igen at skulle sove ude blive et signal, der fremkalder de samme følelser som første gang. Barnets krop og psyke forbinder nye sovesituationer med den negative oplevelse og udvikler en angst for generelt at sove ude. Disse følelser kan resultere i undgåelse af netop denne type situationer. Barnet vil således kun i begrænset omfang gøre sig nye erfaringer med dét at sove væk fra sine forældre. Der opstår her en sekundær indlæringsproces kaldet negativ forstærkning.

      • Når en angstrespons er indlært, vil udsigten til at blive konfronteret med dét, angsten drejer sig om, indebære ubehag, frygt og bekymring. Intensiteten i disse reaktioner stiger efterhånden som konfrontationen med den frygtede situation rykker nærmere. Hvis konfrontationen imidlertid afbrydes af undgåelsesadfærd, vil dette indebære et markant og hurtigt fald i angstintensiteten. Der vil her opstå en ny indlært respons, hvor dét at forlade eller undgå den frygtede situation kædes sammen med fravær af angst. På denne måde ender mennesker med angst ofte i en ond spiral. De forventer at noget slemt vil ske, og bekræftes løbende i, at dét at undgå bestemte situationer kan holde frygten i ave. Ofte vil der til den onde spiral også høre bestemte tanker og forestillinger om, hvad der vil ske, hvis man vedbliver med at være i den frygtede situation.

        Personen får pga. undgåelsen kun ganske få nye erfaringer med den pågældende situation og med egen håndteringsevne. Antagelser om høj risiko, høj forfærdelighedsgrad og manglende mestringsevner kan derfor opretholdes over tid.