Evidensbaseret psykologisk behandling og undersøgelse i Nordsjælland udført af autoriserede psykologer

Psykologiske undersøgelser af børn

Hos Nordsjællands psykologhus udfører vi undersøgelser på børneområdet for kommuner og private. Undersøgelserne tilrettelægges ud fra det konkrete barn og der udvælges test- og undersøgelseselementer i overensstemmelse med, hvad der ønskes undersøgt.

Kontakt os for en samtale

Ønsker du at bestille tid til en forsamtale ifm. undersøgelse af dit barn eller ønsker du at indhente et tilbud på en børnepsykologisk undersøgelse på vegne af en kommune? Du kan kontakte os via kontaktformularen nedenfor.

    Priser

    1100 kr.

    Førstegangssamtale

    konsultation af 50 min.

    Børnepsykologiske undersøgelser

    Hos Nordsjællands psykologhus udfører vi psykologiske undersøgelser af børn for kommuner og private. Undersøgelserne tilrettelægges ud fra det konkrete barn og der udvælges test- og undersøgelseselementer i overensstemmelse med, hvad der ønskes undersøgt. Vi har særlige kompetencer indenfor undersøgelse af autismespektrumforstyrrelser og opmærksomhedsforstyrrelser. Vi kan desuden screene for en lang række af andre psykiske lidelser, fx angst, depression, traumer og adfærdsforstyrrelser.

    Typiske årsager til at få foretaget psykologiske undersøgelser af børn

    Afdækning af ressourcer og vanskeligheder hos et barn i mistrivsel

    Udredning og opstilling af diagnostiske hypoteser

    Ved behov for konkrete anbefalinger af behandlingstiltag eller faglige tilpasninger

    Hvordan forløber psykologiske undersøgelser børn i Nordsjællands Psykologhus?

    Når forældre henvender sig med ønske om en psykologisk undersøgelse af deres barn, indledes forløbet med en forsamtale. En forsamtale er en forældresamtale, hvor barnets forældre får lejlighed til at beskrive behovet for videre undersøgelse samt de bekymringer, de evt. har for deres barn. Forsamtalen giver samtidig psykologen vigtig viden om barnets tidlige udvikling, aktuelle symptomer samt beskyttende og vedligeholdende faktorer. Når en kommune bestiller en børnepsykologisk undersøgelse, vil det typisk være som led i en forældrekompetenceundersøgelse. Her kan børnepsykologiske undersøgelser belyse et eller flere børns konkrete behov. Der kan også være tale om pædagogisk-psykologiske vurderinger(PPV’er), som normalt foretages af den kommunalt baserede pædagogisk-psykologiske rådgivning (PPR). I særlige tilfælde kan kommuner ønske at få foretaget PPV’er hos en privat udbyder. I sådanne tilfælde, vil psykologen modtage et såkaldt opdrag for undersøgelsen. Opdraget er en specificering af, hvad den konkrete psykologiske undersøgelse af barnet skal belyse.

    Ved både private og kommunale henvendelser, udarbejdes efterfølgende et konkret tilbud, der er sammensat af de undersøgelseselementer som skønnes bedst at kunne belyse den pågældende problematik. Psykologiske undersøgelser af børn afsluttes med en undersøgelsesrapport, hvori alle testresultater gennemgås, og der formuleres en vurdering. Rapporten afsluttes altid med konkrete anbefalinger ift. opdrag eller de problemstillinger, som er rejst i den indledende samtale.

    Kontakt os for en samtale

    Ønsker du at bestille tid til en forsamtale ifm. undersøgelse af dit barn eller ønsker du at indhente et tilbud på en børnepsykologisk undersøgelse på vegne af en kommune? Du kan kontakte os via kontaktformularen til højre.

      Et typisk børnepsykologisk undersøgelsesforløb

      Forældre henvender sig med deres 9-årige søn. Der virker svært følelsesmæssigt belastet, når han kommer fra skole. Der er desuden mange dage, hvor han ikke vil afsted. Drengen beskrives som meget godt begavet, men har aldrig udvist nævneværdig interesse for jævnaldrende. Han har ganske få interesser, hvoraf lego og fisk er de mest dominerende. Når han kommer hjem fra skole har han et stort behov for at sidde og bygge med legoklodser. Han kan blive meget oprevet og reagere med skrig, gråd og kasten med ting, hvis der stilles krav til ham. I hverdagen ses han ligeledes reagere meget stærkt følelsesmæssigt, hvis der fx sker ændringer i familiens planer eller han bliver bedt om noget, han ikke er forberedt på. Drengen virker desuden meget angst for bakterier og har som følge meget svært ved at gå på toilettet, når han ikke er hjemme. I forsamtalen bliver psykologen enig med forældrene om, at der skal foretages en undersøgelse af drengen. På baggrund af drengens symptomer udføres undersøgelsen primært med henblik på at afdække eksistensen af en autisme-spektrumforstyrrelse. Drengen ses have svært ved at sætte aktiviteter i gang på egen hånd og synes at mangle færdigheder til i at problemløse. På denne baggrund aftales det, at drengens eksekutive funktioner skal afdækkes som led i undersøgelsen.

      Der sammensættes følgende undersøgelsesforløb

      • Drengens kognitive funktioner afdækkes
      • Hans evne til at kommunikere og indgå i gensidig udveksling med andre undersøges
      • Forældrene interviewes om træk i drengens udvikling, der kan være indikation på autisme.
      • Der indhentes vurderinger af autisme-typiske træk fra drengens skole og SFO
      • Der udføres en bred vurdering af drengens eksekutive funktioner med både pædagog, lærer og forældre som informanter.
      • Det undersøges om drengen evt. også har en angstproblematik.

      Den børnepsykologiske undersøgelses resultater

      Undersøgelsens resultater peger på en dreng med en begavelse over gennemsnitsområdet. I undersøgelsen af samspillet med undersøger ses drengen med nedsat blikkontakt, han virker nøgtern og har meget få følelsesmæssige udsving. Når undersøger forsøger at engagere ham i samtale, svarer drengen. Han følger dog aldrig selv op med opfølgende spørgsmål, der kan vedligeholde samtalen. Ligeledes er det også meget svært for psykologen at aflæse drengen, da han i løbet af samspillet kun udviser meget lidt mimik. I samtale med forældrene fremgår det, at de, da drengen var lille ikke bemærkede noget påfaldende. Forældrene lagde mærke til, at han udviste mindre interesse for jævnaldrende, da han startede i børnehave

      Læs mere

      Vurdering, anbefalinger og implementering

      I psykologens afsluttende vurdering peges der på, at drengen synes at opfylde kriterierne for Aspergers syndrom. I tillæg hertil vurderes det, at han sandsynligvis også opfylder kriterierne for separationsangst. Der udfærdiges på denne baggrund en række anbefalinger, som kan lette drengens og familiens hverdag. Hjemme foreslås en række tilpasninger, som har fokus på at gøre hverdagen forudsigelig for drengen, så de største sammenbrud undgås. En række konkrete strategier til følelseshåndtering præsenteres. Ligeledes anbefales informationsindsamling, så forældre og andre rundt om drengen bliver mere bevidste om, hvilke faktorer i drengens omgivelser, der sænker stress og hvilke, der synes at forøge den. Ift. separationsangsten forberedes et kortere kognitivt-adfærdsterapeutisk forløb. Her skal en mild og gradvis eksponering hjælpe drengen til bedre at rumme adskillelser fra sin mor.

      Læs mere

      Kontakt os for en samtale

      Ønsker du at bestille tid til en forsamtale ifm. undersøgelse af dit barn eller ønsker du at indhente et tilbud på en børnepsykologisk undersøgelse på vegne af en kommune? Du kan kontakte os via kontaktformularen til højre.