Evidensbaseret psykologisk behandling og undersøgelse i Nordsjælland udført af autoriserede psykologer

Forældrekompetenceundersøgelser

En forældrekompetenceundersøgelse (FKU) er en psykologisk undersøgelse af en forælder og dennes evne til at tage vare på deres barn eller børn. Forældrekompetenceundersøgelser kaldes også nogle gange for forældreevneundersøgelser eller forældreomsorgsundersøgelser, der dækker over det samme.

Kontakt os for en samtale

Ønsker du at bestille en eller flere forældrekompetenceundersøgelser? Du kan skrive til os via vores kontaktformular.

    Priser

    Hvad er en forældre-kompetenceundersøgelse?

    Socialstyrelsens seneste retningslinjer for udfærdigelsen af forældrekomeptenceundersøgelser, kan du læse her. Undersøgelsen skal belyse det konkrete barns behov, og det er ressourcerne hos forældren til at imødekomme disse, som undersøgelsen skal afdække. Når en kommune bestiller en forældrekompetenceundersøgelse, sker det som led i en børnefaglig undersøgelse. Børnefaglige undersøgelser anvendes af kommuner til at belyse et barns behov for særlig støtte. FKU’er kan her indgå, hvis der er mistanke om, at forældren mangler ressourcer til i tilstrækkelig grad at sikre barnets opvækstsbetingelser, udvikling og trivsel.

    Undersøgelsen må ikke være ensidig, men skal afdække såvel styrker og svagheder hos både forælder og børn. Der er tale om en omfattende undersøgelse, som trækker på en række forskellige informationskilder og som munder ud i en bred faglig vurdering i form af en skriftlig rapport. Vurderingen skal tilvejebringe et validt og sikkert grundlag for kommunen at foranstalte eller iværksætte støtte på. På denne måde er forældrekompetenceundersøgelser et led i at skabe det vidensgrundlag som i videst muligt omfang gør det muligt for den kommunale myndighed at sikre et barns trivsel og udvikling.

    Hvornår iværksættes forældrekompetenceunder-søgelser?

    Det er nødvendigt at iværksætte en forældrekompetenceundersøgelse, når kommunen vurderer, at der brug for en psykologfaglig undersøgelse til at udbygge og forbedre vidensgrundlaget i en konkret børnesag. Der findes mange årsager til, at en kommune kan finde det nødvendigt at iværksætte en forældreevneundersøgelse. Fx hvis kommunen:

    • I tilfælde af at der er tvivl om grundlaget for en anbringelse.

    • Overvejer hjemgivelse af et barn efter anbringelse, hvor det skal afklares, om forældrene har de nødvendige ressourcer og kompetencer til at tage vare på barnet.

    • Skal vurdere, om kommende forældre i en udsat position eller med varig funktionsnedsættelse kan varetage omsorgen for deres baby.

    • Mangler specialviden om forældrens kompetencer og deres muligheder for at imødekomme barnets behov. Forhold, som kræver psykologfaglig specialviden kan fx være at vurdere forældrens evne til behovsudskydelse og evne til at se barnet som selvstændigt væsen. Det kan ligeledes være relevant for kommunen at kende til forældres egne ressourcer ift. at rumme negativ affekt. Det kan også være nødvendigt at afdække forældrens evne til at aflæse, forstå og handle hensigtsmæssigt på barnets mentale tilstande. Ligeledes kan der hos barnet være tale om særlige behov, som for en omsorgsperson indebærer, at han eller hun bør have særlige forudsætninger og ressourcer. Disse kan det også være relevant for kommunen at få afdækket via FKU’en.

    • Er i tvivl om, hvorvidt der er igangsat de rigtige indsatser for barnet. Dette kan fx være foranlediget af, at iværksatte tiltag ikke har ført til afgørende progression på barnets udviklingsmål.

    • Overvejer at rejse sag om tvangsadoption (adoption uden samtykke).

    • Overvejer at rejse sag om tvangsanbringelse (anbringelse uden samtykke)

    Hvilke elementer indgår i en forældre-kompetenceunder-søgelse?

    Det er socialstyrelsen, der udfærdiger retningslinjer for udarbejdelsen af forældrekompetenceundersøgelser. Undersøgelsen tilrettelægges i henhold til omstændighederne i den konkrete sag. Ligeledes skal udvælgelsen af relevante undersøgelsesmetoder ske på baggrund af det opdrag, som psykologen modtager fra kommunen i forbindelse med bestilling af undersøgelsen.

    • Ofte vil der på tidspunktet for bestilling af FKU være et længere forudgående forløb, hvor den pågældende familie har været kendt af kommunen. Typisk kendes familien i forvejen, fordi et eller flere børn har været i mistrivsel. Relevant tilrettelæggelse af en forældreomsorgsundersøgelse forudsætter, at psykologen sætter sig grundigt ind i, hvilke beskrivelser og bekymringer, som har været om det eller de børn, som undersøgelsen vedrører. Ligeledes bør psykologen kende til, hvilke interventioner og foranstaltninger osv. som tidligere har været igangsat for familien. Psykologen bør også sætte sig ind i, hvilken effekt tidligere interventioner har haft på barnets trivsel. En grundig gennemlæsning og opsummering af sagens akter er således altid god praksis i udfærdigelsen af en forældrekompetenceundersøgelse. Den konkrete undersøgelses elementer bør udvælges på baggrund af opdraget og de tilgåede akter.

    • Den viden, som forældrekompetenceundersøgelsen bidrager med ift. forældren kan typisk omfatte forældrens kognitive funktion, tilstedeværelsen af psykopatologi, personlighedsmæssige dispositioner, følelsesmæssige og adfærdsmæssige problematikker, mentaliseringsevne og potentiale for udvikling. Viden om disse områder tilvejebringes gennem en række forskellige metoder. Disse vil mest hyppigt bestå af psykologiske tests, spørgeskemaer, kliniske interviews og observationer.

    Kontakt os for en samtale

    Ønsker du at bestille en forældrekompetenceundersøgelse? Du kan skrive til os via vores kontaktformular.

      Hvordan udføres og forløber en forældrekompetence-undersøgelse?

      Det konkrete indhold i forældrekompetenceundersøgelser varierer alt efter opdraget. Ligeledes afhænger indholdet af det konkrete forløb, der er gået forud for beslutningen om, at undersøgelsen skal udføres. Undersøgelsen vil altid begynde med et opstartsmøde med deltagelse af forælder, sagsbehandler og udførende psykolog. Det er god praksis, at sagsbehandler inden datoen for opstartsmødet har sikret sig forældrens samtykke til oversendelse af relevante sagsakter til psykologen.

      På denne måde sikres det, at psykologen har et forhåndskendskab til familien ved opstartsmødet, ligesom det er en forudsætning for relevant sammensætning af undersøgelsen, at psykologen kender til de væsentligste forhold i sagen. Forældren kan vælge at have familiebehandler, støtte eller anden bisidder med til mødet. Ofte deltager også en sagsbehandler fra kommunen. Ved mødet præsenteres opdraget, som du kan læse mere om i afsnittet nedenfor. Psykologen vil desuden gennemgå hvilke elementer, som skal indgå i undersøgelsen, og de første tider til testning, interview og/eller observation vil også blive planlagt.

      Procedure ved opstart af en forældrekompetenceunder-søgelse

      Når en kommune beslutter, at en families forhold skal belyses via en forældrekompetenceundersøgelse, udarbejder familiens socialrådgiver et
      skriftligt udkast til opgavebeskrivelsen. Dette kaldes undersøgelsens opdrag og er det skriftlige grundlag for undersøgelsen. Det er et krav fra socialstyrelsen, at opdraget er målrettet behovet i den enkelte sag. Ligeledes skal det være specifikt møntet på det eller de børn, som sagen omhandler. Det er vigtigt, at det i opdraget klart fremgår, hvorfor undersøgelsen iværksættes, og hvad den skal belyse. Overordnet beskriver socialstyrelsen tre formål med undersøgelsens opdrag.

      1 Det skal sikre, at socialrådgiveren har et fundament
      for, som konkret som muligt overfor familien at gøre rede for, hvad undersøgelsen går ud på og hvad den skal bruges til.

      2 Det skal præcisere opgaven for psykologen, så undersøgelsen tilrettelægges så hensigtsmæssigt som muligt

      3 Det skal sikre et fælles afsæt for undersøgelsen mellem kommune og undersøgende psykolog.

      Selve forældrekompe-tenceundersøgelsen

      Der vil i forældrekompetenceundersøgelsen blive planlagt tid til testning, interviews, samtaler med både barn og forældre samt observationer. Observationer afvikles i familiens hjem, i samværslokaler, eller et andet sted, hvor forælder og barn tilbringer tid sammen. Testning, interviews og samtaler kan både foregå i regi af psykologklinikken eller i forældrens hjem.

      • Testning kan give konkrete og standardiserede mål for forældrens færdigheder og dermed hvilke ressourcer og vanskeligheder, han eller hun har. Da udgangspunktet for forældrekompetenceundersøgelsen altid er sikringen af et eller flere børns trivsel, kan det ligeledes være nødvendigt at afholde samtaler og afvikle screening eller testning med barnet. Dette gøres for at afklare, hvilket udgangspunkt barnet har og for at afdække områder, der evt. kræver et særligt forældrehensyn. Barnets inddragelse i undersøgelsen bør selvfølgelig ske i henhold til dets alder, udviklingstrin og generelle modenhed.

      • Der vil som udgangspunkt altid indgå direkte observationer af samspillet mellem forældre og børn i en forældrekompetenceundersøgelse. Dette sker for at sikre et validt og dækkende vidensgrundlag i undersøgelsen. Grundlaget bør sammensættes af mange forskellige informationskilder. I denne sammenhæng betragtes observation af samspillet som en særlig central informationskilde. Samspil, hvor en professionel deltager, vil imidlertid altid påvirke samspillet. Samspil bør derfor observeres over 2-3 timer og over flere gange. Dette gøres for at sikre, at familien oplever det så trygt og naturligt som muligt, at psykologen deltager i deres samvær.

      • Strukturerede, kliniske interviews spiller ofte en central rolle i forældreevneundersøgelser. Disse giver sammen med observationerne mulighed for at vurdere, forældrens forudsætninger som tilknytningsperson. Bestemte kliniske interviews kan anvendes for at vurdere forældrens forudsætninger for at forstå, strukturere og imødekomme barnets indre liv. Mange af de færdigheder, som afdækkes via kliniske interviws kan under ét betegnes som mentalisering.

      Krav til psykologer, der udfører forældrekompetenceundersøgelser

      Der stilles generelt store psykologfaglige krav til kvaliteten af forældrekompetenceundersøgelser, da undersøgelserne ofte gennemføres i meget følsomme sager. Ligeledes har sagerne stor indflydelse på de involveredes liv og FKU’er tillægges stor vægt, når de er del af en konkret sags oplysningsgrundlag. Det er er derfor et krav, at psykologen er autoriseret. Autorisation kan af psykologer opnås, hvis de efter endt uddannelse gennemgår et praktisk uddannelsesforløb og bliver godkendt af psykolognævnet. Opnåelse af autorisation forudsætter bred erfaring med behandling og udredning samt omfattende supervision.

      Ligeledes fører Psykolognævnet tilsyn med autoriseredes psykologers virke, hvilket skal sikre ordentlig praksis i fx forældrekompetenceundersøgelser. Hos Nordsjællands Psykologhus har vi omfattende erfaring med udfærdigelsen af forældrekompetenceundersøgelser af høj faglig kvalitet. Vores psykologer er leverandører af forældreevneundersøgelser til både Københavns Kommune, Egedal kommune, Ballerup Kommune, Albertslund Kommune og Gribskov kommune.

      Kontakt os for et tilbud

      Ønsker du at bestille en forældrekompetenceundersøgelse? Du kan skrive til os via vores kontaktformular.