Evidensbaseret psykologisk behandling og undersøgelse i Nordsjælland udført af autoriserede psykologer

Børn og unge

Nordsjællands psykologhus tilbyder psykologisk behandling og undersøgelse af børn og unge

Hos Nordsjællands Psykologhus har vi indgående erfaring med behandling af angst, ADHD, adfærdsvanskeligheder, autisme, depression, lavt selvværd, dårlig selvtillid og vredesproblematikker hos børn og unge. Vi har desuden omfattende erfaring med forældrerådgivning, familiebehandling og børn som pårørende. Vi udfører desuden psykologiske undersøgelser af børn fx ved mistanke om autisme eller ADHD.

Nedenfor har vi linket til nogle af de problemstillinger, som børn kan modtage behandling for i vores klinik. Du kan også læse om undersøgelsesforløb til børn.

Forløb med børn starter altid med en samtale med barnets forældre. Afhængigt af barnets alder og problemstilling kan det også være hensigtsmæssigt med forældresamtaler undervejs i forløbet.

Vi har stor erfaring og gode resultater med behandling af følgende problemstillinger hos børn og unge

ADHD
Angst (generaliseret angst, specifikke fobier, social angst, separationsangst)
Autisme
OCD
Depression
Lavt selvværd
Vrede   

Vi tilbyder psykologisk undersøgelser af børn og unge indenfor følgende problemstillinger;

ADHD og andre opmærksomhedsforstyrrelser
Autisme
Intelligenstestning

Kontakt os for en samtale

Ønsker du at bestille tid til et psykologisk behandlingsforløb eller undersøgelsesforløb for dit barn? Du kan bruge kontaktformularen nedenfor.

    Hvornår bør forældre inddrages i et barns behandling?

    Studier af kognitiv adfærdsterapi til børn med angst viser, at behandlingseffekten øges betragteligt ved inddragelse af forældrene. Ligeledes kan man i en række andre typer forløb også overveje, om inddragelse af forældrene undervejs i forløbet kan højne effekten af behandlingen. Det kan fx dreje sig om et barn med ADHD, hvor forældreadfærd er en central komponent i behandlingen. Specifikt for ADHD kan barnet også have udfordringer med koncentration og indlæring. Her kan forældredeltagelse i forløbet være centralt for at sikre behandlingsudbyttet. Lignende problemstillinger ses fx hos børn med autisme, hvor der for barnet kan være udfordringer med at overføre pointer fra terapien til hverdagssituationer. Her kan det være hensigtsmæssigt, at også forældre introduceres til de teknikker, som barnet øver sammen med psykologen. Dette sikrer, at forældren er klædt på til at hjælpe barnet og støtte det i at identificere de situationer, hvor færdighederne kan bruges.